Biznesy franczyzowe opierają się na prostej formule. Znane firmy, którym udało się osiągnąć sukces, dzielą się swoim doświadczeniem z początkującymi biznesmenami. W zamian za pewien udział w zyskach osiąganych przez nowo powstały punkt, franczyzodawca udostępnia swoje logo, sieć dostawców oraz szeroko rozumiane know how.
Osoby zainteresowane rozkręceniem własnej działalności, franczyza kusi sprawdzonym modelem biznesowym. Ryzyko biznesowego niepowodzenia jest tu znacznie mniejsze, zwłaszcza że sieci też zależy na udanej inwestycji.
W jakich branżach sprawdza się franczyza?
Nie bez powodu franczyza postrzegana jest głównie przez pryzmat sklepów spożywczych oraz lokali gastronomicznych. To właśnie sprzedaż i serwowanie żywności najlepiej sprawdza się w przypadku polskich franczyzobiorców. Nie oznacza to jednak, że każdy zainteresowany współpracą ze znaną marką musi działać w branży spożywczej. Franczyzę z powodzeniem stosują marki odzieżowe, sprzedawcy różnego rodzaju artykułów, a nawet usługodawcy. Oferta franczyzowa systematycznie się poszerza, dając młodym przedsiębiorcom możliwość realizowania się w branżach, z którymi się utożsamiają. Poszukując pomysłu na własną franczyzę, warto mieć to na uwadze. Choć powodzenie przedsięwzięcia jest tu jak najbardziej możliwe, to jednak sukcesu nie osiągnie się bez pasji i zainteresowania profilem swojej nowej działalności.
Cenne wsparcie firmy matki
Warunki umowy z franczyzodawcą mogą być różne, na ogół obligują jednak początkującego przedsiębiorcę do uiszczenia własnego wkładu. W zamian za to otrzymuje on wsparcie szkoleniowe, dostęp do dobrych i tanich dostawców, a także strategię marketingową. Ogromną zaletą jest możliwość zakupu sprawdzonych oraz rozpoznawanych produktów w atrakcyjnej cenie. Franczyza opiera się na zamówieniach składanych w ramach dużej sieci, przez co dostawcy są bardziej skłonni do udzielania upustów. Skoro reklama jest dźwignią handlu, to jak najbardziej opłaca się w nią inwestować. Problem w tym, że początkujący przedsiębiorca nie ma na ogół środków na szeroko zakrojoną kampanię. W przypadku umowy franczyzowej nie musi zaprzątać sobie tym głowy. Za strategię promocyjną odpowiada sztab profesjonalistów, zatrudnionych przez macierzystą firmę. Znają swoich odbiorców i wiedzą, jak sformułować interesujący przekaz reklamowy. Finansowana przez dużą sieć kampania dociera do wybranej grupy konsumenckiej. Korzystają na tym wszystkie pojedyncze punkty, firmowane danym logiem firmowym.
Decyzja o podpisaniu umowy franczyzowej jest tylko trochę łatwiejsza od zarejestrowania działalności pod własną nazwą. Także tutaj warto przekalkulować szanse i dokładnie przyjrzeć się potencjalnemu ryzyku. Pewne jest natomiast, że franczyza daje mnóstwo możliwości. Statystki jednoznacznie pokazują, że tego rodzaju współpraca opłaca się wszystkim stronom. Korzystają na niej głównie duże sieci oraz poszczególni przedsiębiorcy. Zalety odczuwane są jednak także przez klientów, którzy w różnych częściach kraju dostają znane produkty w przystępnych cenach.
Więcej informacji
Bądź na bieżąco z doniesieniami z rynku franczyzy – sprawdź portal https://franczyzawpolsce.pl/ – aktualności, raporty i nie tylko